zondag 25 oktober 2015

Bladerdeeg

Met dit recept kun je zelf bladerdeeg maken. Niet schrikken, als ik het kan, kun jij het toch ook? Je moet wel wat tijd hebben omdat je steeds tussendoor je deeg moet laten rusten in de koelkast. We gaan er samen stap voor stap doorheen. Dan kan het niet mislukken. Voor je serieus begint, zet je het water in de diepvries zodat het lekker koud is voor gebruik (geen ijsblokje hoor!). Doe de bloem met het zout in een mengkom en roer kort door elkaar. Doe de koude boter erbij. Snij met 2 messen de boter in kleine stukjes. Als dat niet verder meer kan, ga je over tot het kneden met 1 hand. Het koude water mag er nu bij. Maar let op dat je niet TE goed gaat kneden. Ik kan dit het beste omschrijven als dat je knijpend moet kneden met die ene hand. Steeds dus ook weer loslaten. Je maakt er een bal deeg van. In dit geval is het juist heel goed als je de stukjes boter hier en daar ziet zitten. Doe de deegbal in plastic folie en laat een half uur rusten in de koelkast.
Na het half uur rusten (kun je zelf ook mooi rusten of wat anders doen...) ga je het deeg uitrollen op een schone aanrecht die met wat bloem is bestoven. De deegroller ook met bloem behandelen. Je moet het deeg uitrollen in een rechthoek van ongeveer een halve cm. dik. Dan vouw je de bovenkant naar het midden en de onderkant er overheen. Zie ook de foto ;-). Dan een kwartslag het deeg draaien en weer uitrollen zoals net, ook het 'inklappen' herhalen. Deze techniek heet 'toeren'. Dan leg je het deeg zo in plastic folie opnieuw in de koelkast voor een half uur rust. Deze procedure moet je nog een keer doen (uitrollen, inklappen, kwartslag draaien, uitrollen en inklappen). Zorg dat bij deze laatste keer je deeg mooi dun is, liefst nog wat dunner dan die halve centimeter. In totaal heb je drie keer een half uur rust in de koelkast achter de rug. Je kunt het bladerdeeg nu gebruiken voor je recept.
Met deze hoeveelheid heb je best wat deeg om te gebruiken. Misschien wil je dat niet allemaal in 1 keer. Dat hoeft niet. Ik heb ervoor gekozen om vierkantjes van 10 bij 10 cm te snijden (met een plastic spateltje want het ligt op het aanrecht, plus een lineaal want ik kan afmetingen niet zo goed gokken). Ik denk dat die maat vergelijkbaar is met het bladerdeeg wat je kant en klaar koopt. Zeker weten doe ik het niet, want ik had het niet in huis. Tussen elk plakje heb ik een stuk bakpapier gedaan. Als je alles zou bewaren, heb je waarschijnlijk zo ongeveer 18 plakjes. Doe dit in plastic folie en in een plastic doosje. Door het bakpapier ertussen kun je eenvoudig pakken hoeveel plakjes je nodig hebt. Ideaal toch? Bladerdeeg recepten moeten over het algemeen op 200 graden in de oven. De tijd hang af van de grootte en de vulling. Met bladerdeeg kun je bijvoorbeeld saucijzenbroodjes maken, appelflappen, enz. Binnenkort volgen er nog recepten op mijn blog, dus dan heb je je bladerdeeg alvast voor het grijpen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten