donderdag 8 oktober 2015

Mango chutney


In mijn leven was ik eigenlijk nog niet vaak tegen chutney gebotst. Maar dankzij mijn lieve schoonzus heb ik onlangs een heerlijke chutney geproefd. En dan word ik nieuwsgierig... Ik heb voor het eerst mangochutney gemaakt! De mango in kleine stukjes snijden, de ui in kleine stukjes en de knoflook persen. In een steelpan de olijfolie verwarmen. Eerst de ui fruiten met de knoflook. De mangostukjes erbij doen. Laten pruttelen op zacht vuur. Ondertussen een half rood pepertje in kleine stukjes snijden. In de pan ermee! Net als de koriander, komijn, kaneel, kruidnagel, bijna alles met een 'k' zeg maar ;-). Twee eetlepels gembersiroop toevoegen en wat peper. Een half uurtje alleen wat roeren. Dan mag je de suiker, azijn en het citroensap erbij doen. Nog een kwartiertje zachtjes koken en regelmatig roeren. De chutney wat laten afkoelen, in een hoge beker doen en met de staafmixer kort mixen. Niet alles hoeft helemaal fijn, wat stukjes is namelijk wel lekker in je mango chutney. In een schoon glazen potje doen wat je kunt afsluiten. Lekker bij bijvoorbeeld een stukje kip, bij je salade of bij een blokje kaas. Als variatie op het laatste: ook lekker als extraatje bij je boterham met kaas!
P.s. mocht je chutney erg dik worden en je wilt het toch wat dunner, kun je wat je gaat gebruiken mengen met wat water of olijfolie. Probleem opgelost! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten