zondag 15 november 2015

Frambozen Blauwe Bessen Yoghurt IJs

De basis van dit recept vond ik in een kookboekje van Delicious. Het is een boekje vol toetjes en ik hou daarvan! Ik heb ooit eerder zelf ijs gemaakt zonder ijsmachine, maar meestal zitten er veel grote ijskristallen (heet dat eigenlijk wel zo?) in. Dus ik was nieuwsgierig hoe het dit keer zou lopen...Er zat een ingrediënt in wat ik nog nooit eerder heb gebruikt. Het was in de supermarkt wel even zoeken waar ze de gezoete gecondenseerde melk hadden staan. Bij de Jumbo stond het helemaal onderaan bij de koffiemelk. Dit recept was overigens niet zo vooropgezet, want ik wilde eigenlijk bosvruchten meenemen maar bleek het verkeerde doosje te hebben gepakt: frambozen en blauwe bessen. Ach ja, zo gaat dat soms...Om te beginnen moeten de frambozen en blauwe bessen ontdooien (je mag ook verse kopen trouwens). In een hoge beker met de staafmixer pureren. Zeef het gepureerde fruit want frambozen hebben toch flinke pitjes die ik niet lekker vind in mijn ijs. Jij vast ook niet? In een mengkom doe je het gezeefde fruit samen met de gecondenseerde melk en de Griekse yoghurt. Door elkaar roeren. Vervolgens doe je dit in 2 ondiepe diepvriesbakken. Je zet het nu voor 2 uur in de vriezer. Na die twee uur haal je de bakken eruit en prak je het ijs goed opnieuw door elkaar. In het recept stond dat een mixer moest gebruiken. Ik ben graag eigenwijs en van het gemak, dus besloot dat een eenvoudige vork goed genoeg was. Je kunt je ijs lekker simpel in de bak zelf doorprakken. Dan gaan de bakken terug in de vriezer. Na 2 uur doe je hetzelfde nog eens. En dan NOG een keer. Dus maak je ijs in de ochtend als je het in de avond wilt gebruiken, want je bent 6 uur verder als je de procedure 3x hebt gedaan. Het is heerlijk ijs. Lekker met een beetje slagroom. En geen grote ijskristallen, maar romig en zacht van smaak! Ik ga zeker verder experimenteren met andere toevoegingen. Wordt vervolgd :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten