dinsdag 5 april 2016

Havermoutcrackers


Vandaag raakte ik geinspireerd om zelf crackers te maken. Dat kwam omdat ik gisteren bij een gezin was waar het lekker rook in huis omdat er crackers in de oven lagen. Die smaakten prima, want ik mocht ook even testen. Maar ja, daar zaten wel een hoop gezonde dingen in die ik natuurlijk niet in huis had...hahaha ik ben van het type die denkt dat lijnzaad toch meer iets voor vogels is....maar goed. Even rondsnuffelen op internet en ik begreep dat er van alles mogelijk is op crackergebied. Dus het werden havermoutcrackers. Ik heb het lekker ouderwets gedaan en met de stamper en vijzel de havermout wat fijner gemaakt. Zo ook de pittenmix en pijnboompitten. Doe alles bij elkaar in een mengkom. De geraspte kaas heb ik 30+ gekozen, toch een beetje gezond. 1 eitje erbij en de olie. Alle kruiden erbij, behalve het zeezout. De sesamzaadjes met knoflook toevoegen ( komen uit de aziatische groothandel, in de supermarkt verkopen ze wel gewone sesamzaadjes). Alles doorroeren met een vork. De oven voorverwarmen op 180 graden. Pak nu een vel bakpapier en leg op de ene helft het mengsel. Vouw de andere helft bakpapier erover. Met een deegroller maak je nu het mengsel plat. Als het ongeveer een halve cm dik is, is het goed. Haal de bovenste helft bakpapier eraf (knip het er af). Bestrooi met wat zeezout. Nu snij je voorzichtig stukjes zonder het al uit elkaar te halen. Het moet 20 minuten in de oven. Even afkoelen en voorzichtig losbreken van elkaar. Ze zijn heel smakelijk door de verschillende pitjes, kruiden en de kaas. Er hoeft niet eens beleg op. Ook lekker bij een salade bijvoorbeeld. Je moet het echt eens proberen! Ik ga binnenkort zeker meer van de deze crackers maken! En variaties natuurlijk... :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten