zaterdag 9 april 2016

Kokos cupcakes


Vorige week had ik zo'n dag dat ik zin had in iets lekkers (okay, dat is best vaak haha...), maar ik had geen zin om naar de supermarkt te moeten gaan. Ik speur dan wat rond in mijn kastjes en koelkast wat er in huis is. Ik stuitte op een restant kokosmelk (voor sommige mensen beter bekend onder de naam klappermelk). Maar ik vond slechts 1 ei. Ik zag hier een mogelijke combi in, dus werden het deze kokos cupcakes met slechts 1 ei. Door de kokosmelk worden deze cupcakes heerlijk smeuïg, dus het tweede ei werd niet gemist. Eerst begin je om de zachte roomboter met de suiker & vanillesuiker te mixen. Dan mag het ei erbij. Opnieuw mixen. Doe de kokosmelk in een bakje en doe hierin de 40 gram kokos. Dat moet je eventjes laten staan, het wordt dan een stevig 'papje'. Ik weet niet hoe ik dat aantrekkelijk moet zeggen...Je kunt het zien op de foto rechts bovenin in de collage. Nu ga je weer verder met je beslag. Het zelfrijzend bakmeel en de cacao mogen door de zeef worden toegevoegd. Mix het opnieuw door elkaar. Pers nu een sinaasappel zodat je genoeg sap hebt voor dit recept. De rest mag je opdrinken, toch nog iets gezonds! Het kokospapje en het sinaasappelsap mogen ook meedoen in je mix.
De oven moet voorverwarmd op 170 graden. Doe in de muffinbakvorm papieren vormpjes. Met de ijslepel doe je zonder veel knoeiwerk in alle bakjes wat beslag. Het was bij mij genoeg voor 10 stuks. In 20 minuten zijn ze klaar. Ik zet zelf het klokje meestal op een kwartier zodat ik toch kan checken of ze niet al klaar zijn. Het verschilt wel eens als je andere ingrediënten gebruikt, dus liever controleren dan zwart geblakerde cupcakes..Laat de cupcakes afkoelen op een rooster. Als ze goed afgekoeld zijn, kun je de botercrème maken. Mix de zachte boter met de poedersuiker tot het luchtig is. Met een spatel zorg je dat de kokos erdoor kan. Versier je cupcakes ermee. Als versiering kun je wat cacao poeder, nougatine of kokosrasp gebruiken. Door de combi van de sinaasappelsap met de cacao/ kokos heb je een lekker zoete maar ook frisse cupcake.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten