maandag 16 mei 2016

Hazelnootkletskoppen


Dit is een knapperig koekje. Zo horen ze te zijn. Deze zijn met hazelnoot maar je kunt ze ook met amandelen maken (dat recept komt later nog). Het is een beetje afhankelijk van de grootte van je koekje, maar ik denk dat je er al snel een stuk of 20 kunt maken met deze hoeveelheden.
Nodig:
25 gram gehakte hazelnoten
50 gram bruine basterdsuiker
25 gram witte basterdsuiker
Halve theelepel kaneel
Beetje zout
25 gram bloem
30 gram roomboter

In een mengkom doe je de bruine en witte basterdsuiker door elkaar. Een ietsje zout erbij plus de kaneel. Ook de fijngehakte hazelnoten mogen erbij. Ik koop deze altijd al kant en klaar in Duitsland in zakjes. Betaalbaar en prima van smaak naar mijn idee. Smelt de roomboter en roer het erdoor. De bloem gaat erin en als het roeren niet meer werkt, ga je kneden. Het kan goed zijn dat je nog wat extra bloem moet toevoegen omdat het anders te erg aan je vingers plakt. Dan is het trouwens ook erg handig als je nu al de oven hebt voor laten verwarmen omdat je anders met smurrie vingers staat (ik zal geen namen noemen wie zoiets overkwam, ik fluit nu nonchalant een liedje haha...). Maar die oven staat dus al op 190 graden! Draai balletjes van dezelfde grootte. Ik heb ze gewogen want ik ben niet zo goed in schatten. Allemaal rond de 9 gram. De balletjes op een stuk bakpapier op de bakplaat leggen, met flinke tussenruimte omdat deze koekjes aardig uitlopen. Met zo'n 6 tot 7 minuten zijn ze al klaar. Je moet de bakplaat een beetje hoog in de oven plaatsen. Af laten koelen en dan van het bakpapier halen. Nodig een vriendin uit om te kletsen met een kletskop erbij. Gezelligheid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten