vrijdag 17 juni 2016

Bietjes rucola salade


Ik kon mijn eerste biet oogsten en was als een kind zo blij. Ik heb een bescheiden moestuintje. Maar ik had er wel maar 1, want de anderen waren nog niet volgroeid. Dus maakte ik een salade voor 1 persoon. Maar je kunt de hoeveelheden uiteraard gewoon aanpassen. Overigens moet ik nog steeds wennen aan de naam biet, want wij spraken thuis vroeger altijd over krootjes. Ik vermoed dat het streekgebonden is, want hier in Gelderland zegt niemand 'kroot'.
Nodig voor 1 persoon:
100 gram rode biet
1 laurierblaadje
Halve appel
Handje rucola
1theelepel sesamzaad knoflook
1 theelepel citroensap
1 eetlepel honing
1 eetlepel kruidenazijn
1 eetlepel magere yoghurt
Beetje Marrakech kruidenmix

Als je in de supermarkt een biet koopt, is hij meestal al gekookt. Maar als je bietjes oogst uit je eigen moestuin, moet je een aantal stappen doen. Haal het groen van de biet. Niet te ver afsnijden anders verliest je biet kleur en smaak. Met een borstel maak je de biet schoon onder de kraan. Kook de biet in water met het laurierblaadje. Afhankelijk van de grootte duurt dat korter of langer. Bij mij was het wel een half uurtje. Laat de biet afkoelen. Nu kun je makkelijk het velletje verwijderen en de uiteinden afsnijden. Ik heb er een plastic handschoen voor aangedaan want de kleurstof is nogal hardnekkig van een rode biet. Snij de biet door midden en vervolgens in dunne plakjes. De rucola moet je ook wassen als je het zelf oogst. Doe de rucola en de biet samen in een schaaltje. Schil de appel en snij de helft van de appel in kleine stukjes. Hier mag de citroensap overheen. Zodra je de appel toevoegt, kleurt het roze vanwege de biet. Strooi de sesamzaadjes erover. Maak in een bakje een dressing van honing, kruidenazijn, yoghurt en de Marrakech kruidenmix. Roer goed door elkaar. Serveer apart bij je salade. Weer eens iets heel anders dan een standaard salade. Ik word er blij van!


Op de foto hiernaast een dag opbrengst van mijn moestuintje: worteltjes, snack komkommer, aardbeien, sugar snaps, frambozen en natuurlijk de rode biet! De rucola oogstte ik pas kort ervoor zodat het lekker vers de salade in kon...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten