zaterdag 15 juli 2017

Vegetarisch stapeltje met asperges en courgette

Soms vind ik het leuk om een gerechtje te maken wat er wat deftiger uitziet. Gewoon leuk, thuis restaurantje spelen. Zoals je misschien ook wel weet, hou ik ervan om iets te bedenken zodat ik mijn restjes ook goed kan gebruiken. Ik had nog een doosje aspergetips liggen en ik had een paar boontjes uit mijn moestuin geoogst. Zo is dit eigenlijk ontstaan, naast dat ik vaker probeer om lekkere vegetarische dingetjes te maken.

Benodigdheden:
100 gram groene aspergetips
30 gram sperziebonen
Halve groente bouillon tablet
1/3 courgette
Wat olijfolie
Halve theelepel tijm
Wat citroensap
1 teen knoflook
Peper en zout
20 gram walnoten
2 eetlepels sinaasappelsap
Verse takjes tijm
1 eetlepel lemoncurd
1 eetlepel balsamico mango azijn
1 eetlepel kwark
4 partjes citroen
1 zachtgekookt ei
10 gram grana padano

Was de aspergetips en de boontjes. Haal van de boontjes de puntjes af. Doe beiden met elkaar in een pan en zet het onder voldoende water. Hier gaat de halve tablet groentebouillon bij in. Breng aan de kook en laat 5 minuten koken. Giet af en laat afkoelen. Was het stuk courgette en snij er reepjes van. Besprenkel met citroensap en strooi er de peper, zout en gedroogde tijm over. In een kleine koekenpan doe je wat olijfolie en rooster je de courgettereepjes. Pers hierbij de teen knoflook. Pas op dat het niet te donker wordt. Laat dit ook afkoelen. Dit voorgerecht is een mix van groente die dus geroosterd of kort gekookt zijn geweest, maar die je wel koud opdient. Pak 4 mooie bordjes en ga nette stapeltjes maken met je asperges, boontjes en courgette reepjes. Op de foto kun je zien hoe ik dat heb gedaan. Kook ondertussen je ei zodat je een zachtgekookt ei krijgt, dus ongeveer 4 a 5 minuten. Laat daarna schrikken door onder de koude kraan te spoelen. De walnoten kun je even kort roosteren zodat ze meer smaak krijgen. Leg deze langs je bordjes. Snij de citroen in partjes en leg op elk bordje een stukje. Tijd om de dressing te gaan maken: mix de sinaasappelsap met de lemoncurd, de azijn en de kwark. Pluk wat verse takjes tijm en haal de tijm van de takjes af door voorzichtig met je duim en wijsvinger erlangs te gaan. Serveer de dressing in een apart bakje of glaasje. Pel je zachtgekookte ei voorzichtig en snij in plakjes. Leg op elk stapeltje een stukje ei bovenop. Strooi wat van de geraspte kaas (grana padano) rondom het stapeltje op het bordje. Ziet er chic uit toch? En nog smakelijk ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten