zaterdag 26 augustus 2017

Laagjestoet met ananaskers en citroensiroop

Ik vermoed dat bij de meeste mensen niet meteen een belletje gaat rinkelen als ik het heb over ananaskers. Maar je hebt vast wel eens zo'n vruchtje bij een deftig dessert gehad als garnering. Kenmerkend zijn de gedroogde blaadjes er dan omheen. Het is een vrucht die bloeit in een soort lampionnetje. Omdat ik heel veel ananaskersjes had uit mijn moestuin...teveel om alleen maar mee te garneren, heb ik er een siroop van gemaakt. Ik heb dat gecombineerd met citroenen die ook gebruikt moesten worden. Je moet wel van zuur houden. Of meer suiker toevoegen aan de siroop. Maar ik hou ervan!

Nodig voor 4 toetjes:
4 speculaasjes
350 gram magere kwark
3 eetlepels zoetstof
60 gram lemoncurd
2 citroenen
100 gram kristalsuiker
25 gram ananaskersjes
4 ananaskersjes om te garneren

Overigens kun je deze ananaskersjes soms kopen bij de Ah, maar vaak ook wel bij een uitgebreide groenteman. Boen 1 van de citroenen goed schoon. Rasp de schil. Pers beide citroenen uit en doe dit met de citroenrasp in een steelpan. Doe hier de kristalsuiker bij en breng aan de kook. Laat zachtjes pruttelen. Af en toe roeren met een houten spatel. Ondertussen haal je de lampionnetjes dus van de ananaskersjes en was je de vruchtjes schoon. Snij door midden. Als de citroensiroop al 10 minuutjes geprutteld heeft, voeg je de ananaskersjes toe. Laat weer 10 minuutjes koken, maar hou het wel in de gaten, regelmatig roeren ook. Dan doe je de siroop door de zeef zodat de velletjes van de vruchten niet in je siroop zitten. Laat de siroop wat afkoelen. Maak de speculaasjes tot fijne kruimels met behulp van de vijzel en stamper. Verdeel deze kruimels over 4 glaasjes. Hou een beetje over voor bovenop. Meng de kwark, lemoncurd en zoetstof in een kom en verdeel dit over de kruimelbodem. Doe wat lauwwarme siroop over de kwark. Strooi wat kruimels bovenop. Maak het af met een ananaskersje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten