maandag 14 augustus 2017

Toscaanse pizza met geitenkaas en basilicum

Wij aten deze kleine pizzaatjes als voorgerecht. Best raar natuurlijk. Maar mijn man kijkt nergens meer van op. Zoonlief had zin in pizza, dus die wilde ik graag een plezier doen. Dus kreeg hij een grotere pizza als hoofdmaaltijd. Maar ik wilde meteen uitproberen hoe deze pizzaatjes smaakten. Je zou het dus prima kunnen eten als je verder soep en stokbrood als maaltijd hebt. Maar ik had dus een half zakje Toscaanse broodmix over en dat wilde ik niet te lang meer laten staan. Genoeg redenen om gek te doen.

Nodig voor 4 kleine pizzaatjes:
250 gram Toscaanse broodmix
5 gram gist
250 ml water
10 gram olijfolie
Wat bloem
75 ml frito (gezeefde tomaten)
Scheutje kookroom
8 blaadjes basilicum
3 romatomaten
1 theelepel bruschetta kruiden
4 plakjes geitenkaas (ongeveer 100 gram)
3 eetlepels zongedroogde tomaat
Geraspte kaas naar smaak

Eerst gaan we aan de slag met het deeg. Doe de Toscaanse broodmix (ik had van die ambachtelijke trouwens) met de gist, olijfolie en het water in een mengkom. Met schone handen kneed je dit tot een soepel deeg. Zet het deeg in een kom die je afdekt met plastic folie op een warme plek neer. Laat het deeg een half uur rijzen. Snij ondertussen de romatomaten in dunne plakjes. Meng de frito met het scheutje kookroom. Snij de zongedroogde tomaat in stukjes. Als je deeg gereed is, deel je het in 4 gelijke stukken. Doe wat bloem op je aanrecht en deegroller en rol de pizzaatjes uit tot je een mooi dun deeg hebt. Nu leg je de bodems op bakpapier op een rooster. Deze zet je in de oven en je gaat de oven voorverwarmen naar 200 graden. Tijdens het opwarmen bakt de bodem dus alvast een beetje voor. Zo voorkom je dat je een zompige bodem krijgt. Na 10 minuten leg je het bakpapier met je bodems op een bakplaat. Bestrijk de pizza's met de frito. Leg de plakjes tomaat erover. Pluk de verse basilicum, was deze en scheur in stukjes. Ook deze gaan er natuurlijk op. Verkruimel de geitenkaas en verdeel de zongedroogde tomaat. strooi de bruschetta kruiden rond en eindig met geraspte kaas. Ik deed ongeveer een handje geraspte kaas per pizza. Belegd gaan de pizza's nog eens 10 minuten de oven in. Ze waren erg lekker met een goede bodem!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten